Citroen AX restauratie

Citroen AX restauratie

Na bijna 10 jaar trouwe dienst ben ik zo gehecht geraakt aan mijn Citroen AX dat ik geen nieuwe auto heb gekocht maar een nieuwe auto heb gemaakt!

Stap 1

Na het verzamelen van de juiste middelen en tweedehandse onderdelen zoals: -nieuwe motorkap en gril -velgen -achterbumper -werkplek -pallet nieuwe onderdelen -motorkraan was het: Klaar voor de start...

Stap 2

met de auto op houte blokken gezet te hebben kon ik alle slangen en kabels van de motorruimte losmaken en de motor laten zakken. Hierbij is het belangrijk dat je foto's maakt van alles wat je los maakt. Zo heb je meer kans dat alles weer in elkaar komt aan het einde van de rit...

Stap 3

Als je dan een maal bezig bent dan wil je steeds verder graven om hem helemaal als nieuw te krijgen. Echter kom je dan ook zaken tegen die je niet perse vooraf had bedacht om op te lossen. Op diverse plaatsen roest aangepakt met nieuwe plaatjes er voor te zetten. Een goede tip hierbij is om de oude verf goed te verwijderen i.v.m. de dampen die vrij komen door de warmte van het lassen. (de foto hieronder is niet genoeg en ik had daar erg last van)

Stap 4

Bij het demonteren van de mechanische delen zoals de achteras. Kom je veel roest tegen. Het is belangrijk om bij het losmaken gebruik te maken van WD40 als kruip olie en dit desnoods een nacht in te laten trekken en vervolgens met slag gereedschap aan de gang te gaan om het los te slaan (kan een hamer of slagschroevendraaier zijn) Verder is het goed om ook eventuele referentie maten te bepalen zodat je weer goed weer hoe alles in elkaar moet.

Stap 5

Nadat ik de auto compleet heb gestript was het tijd om de oude verf er af te schuren en de grotere deuken er uit te drukken. Vervolgens kon ik de grondverf er op spuiten Tussen de grondlagen schuur je de auto weer licht op een zo strak mogelijk eind resultaat te krijgen. Als tip is het belangrijk om ergonomisch goed aan te auto te kunnen werken. Zo heb ik bijvoorbeeld een houten bok gemaakt waar ik hem overal neer kon zetten en beter op hoogte kon werken.

Stap 6

Toen de auto helemaal strak was kon de kleur er op. Na verschillende grondlagen kon de blanke lak er overheen om echt een mooi resultaat te krijgen. Bij het spuiten is stof je grootste vijand. Zorg dat je de tijd neemt om alles klaar te leggen en met een stofdoek meerdere keren af te nemen. Beweeg ook rustig zodat het stof zo min mogelijk de kans krijgt om in de lak te komen.

Stap 7

Nadat de auto zijn kleur had gekregen kon de montage beginnen. Hierbij is het belangrijk dat je nog de fotos hebt bewaarde van de demontage stappen in het begin.

Stap 8

Nadat de meeste montage werkzaamheden er op zaten was het tijd om de auto weer op zijn eigen pootjes te zetten. Aangezien ik geen brug had was het erg spannend om dit met de motorkraan en krik zo te doen. Tip hierbij is om na te denken dat als het fout gaat. dat je aan de kant staat waarop hij niet om kan vallen. Saftey First!

Stap 9

Als alles weer mooi in elkaar zit en de plastic kappen een beetje dof zijn geworden kan je deze ook met een doek en WD 40 afnemen. Het resultaat is dat alles je weer tegemoet glimt en een nieuwe look krijgt.

Stap 10

Onder de auto heb ik veel onderdelen gepoedercoat omdat dit de originele onderdelen waren. Met de boutjes zat ik in dilemma omdat deze ook allemaal verroest waren maar dit niet standaard maten waren. Na wat onderzoek ben ik bij een firma uitgekomen die elektrolytisch passivering kon doen. Mijn oude bouten zijn daar gestraald en daarna weer opnieuw gepacificeerd. Zo heb ik de originele bouten gewoon kunnen gebruiken en gaf dit een super mooie look. ( dit koste ook niet de wereld)

Stap 11

De eerste keer starten ging niet in een keer goed. Een technisch handboek met de elektriciteit schema's er bij is een must. Zo kon ik na veel uren frustreren hem toch weer aan de praat krijgen. Hulp van handige vrienden is hierbij ook een tip. Als je zelf zo lang aan iets bezig bent zie je door de bomen soms het bos niet meer.

Stap 12

Bij het terugbouwen van het interieur heb ik ook anti dreun platen op verschillende plekken geplakt. Dit zorgt er voor dat het iets stiller in de auto is. Verder is het altijd belangrijk om met de kabels zorgvuldig om te gaan. De isolatie kan zo doorbreken en dan ben je uren bezig met storing zoeken.

Stap 13

Achteras

Stap 14

Voorophanging

Stap 15

Onder de motorkap

Stap 16

Voorkant

Stap 17

Van een project groot of klein leer je veel. Niet alleen op technisch vlak maar juist van je zelf. De vragen als ''Hoe overkom je nu weer die technische uitdagingen'', ''waar kan ik hier weer informatie over vinden'' , ''Zijn er nog andere manieren hoe dit is op te lossen'' spelen telkens in je hoofd. Het maakt je creatief en probleem oplossing gericht. Een project is een reis, een reis waar je jezelf in kan ontwikkelen en kan genieten van de momenten dat je bezig bent. Maar ook op het moment als het dan eenmaal klaar is! Succes met jullie projecten. Groeten Guus

Mijn project delen met de wereld